Personal Coaching

image8

St!r gecertificeerd

Vroeger was het misschien voldoende dat je als leidinggevende goed was in je vak, tegenwoordig horen zaken als peoplemanagement er vanzelfsprekend bij. Als je leidinggeeft aan anderen of met hen moet samenwerken in een team, is het belangrijk dat je jezelf en elkaar kent en aandacht besteedt aan niet-inhoudelijke zaken als samenwerken en communicatie.

Voor het ontwikkelen van deze soft skills en het verbeteren van zaken als communicatie en samenwerking in teams wordt steeds meer gebruik gemaakt van een coach. Als coach ondersteun ik het leerproces en de professionalisering van de leidinggevende of het team op gebieden die in eerste instantie niet tot de inhoud lijken te behoren. Dit allemaal vanuit het idee dat de teamleden hierdoor op een betere, prettige en resultaatgerichtere manier met elkaar samenwerken.

Voor coachen zijn verschillende definities beschikbaar. Ik ga bij coaching uit van het principe van begeleiden van iemand van waar hij was naar waar hij wil zijn. En in de meeste gevallen is daar meer voor nodig dan alleen het voeren van gesprekken. Coachtrajecten zijn voor mij vergelijkbaar met mini-leertrajecten, waarvan het gesprek een belangrijk onderdeel vormt. Gesprekken dragen vooral bij aan het verhelderen van de vraag, het verkrijgen van inzicht of het verdiepen van inzichten.

Als ik iemand begeleid van waar hij is naar waar hij wil zijn dan is iemand er nog niet als hij inzicht heeft in zijn problemen en patronen. Verandering vraag ook om toepassing en verankering van inzichten, vaardigheden of gedrag in de praktijk. In sommige gevallen heeft iemand nieuwe vaardigheden nodig, in andere gevallen beschikt iemand wel over de vaardigheden, maar beperken zijn overtuigingen hem om deze vaardigheden daadwerkelijk in te zetten. Kortom, voor het realiseren van een verandering is meer nodig dan inzicht alleen.

Als coach richt ik me dan ook op het gedrag van de gecoachte maar vooral wat daarachter of daaronder zit. Want gedrag komt voort uit opvattingen en opvattingen komen weer voort uit waarden, motivatie en drijfveren. Je ziet dus eigenlijk maar een klein stukje van iemand, de rest blijft uit het zicht. Vandaar de parallel met een ijsberg; het grootste deel zit onder water.

Resultaten te bereiken door coaching:

– verbetering van de performance in de gestelde doelen
– vergroting van de eigen verantwoordelijkheid (eigenaarschap) voor het leerproces
– leren van eigen en andermans leerproces ofwel het vergroten van het reflectievermogen

image7